Grupa 5

ZAGADNIENIA PROGRAMOWE – LISTOPAD 2018

 Obszar fizyczny

  • aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych, rytmicznych, muzycznych i naśladowczych
  • aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach porannych
  • wdrażanie do podejmowania prób prowadzenia ćwiczeń porannych (proponowania kolejnych ćwiczeń)
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej

Obszar emocjonalny

  • rozwijanie umiejętności nazywania i wyrażania własnych emocji i uczuć
  • wdrażanie do szanowania i rozumienia uczuć i emocji innych (ludzi i zwierząt)
  • kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami

 Obszar społeczny

  • kształtowanie umiejętności komunikowania się z dziećmi i dorosłymi, wyrażania swoich oczekiwań społecznych wobec innych osób, grupy
  • kształtowanie umiejętności społecznych – posługiwanie się imieniem i nazwiskiem, nazwą miejscowości zamieszkania, nazwą kraju (elementy składowe adresu)
  • kształtowanie przynależności i tożsamości narodowej (jestem Polakiem, mieszkam w Polsce)
  • doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec kolegów, koleżanek i dorosłych w różnych sytuacjach
  • wdrażanie do oceny własnego zachowania w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmowanie, tworzenie i respektowanie zasad i reguł w zabawach grupowych
  • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach
  • wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad podczas zabawy

 Obszar poznawczy

  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem na dany temat (na temat własnego miejsca zamieszkania, drogi, jaką dziecko pokonuje z domu do przedszkola i z przedszkola do domu)
  • kształtowanie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej
  • usprawnianie funkcji słuchowej i wzrokowej (rozpoznawanie liter „t”, „T” wśród innych liter, rozróżnianie głoski „t” w nagłosie i wygłosie)
  • kształtowanie umiejętności globalnego rozpoznawania napisów
  • rozwijanie myślenia przyczynowo -skutkowego (podróżowanie różnymi środkami lokomocji, różnymi trasami, do różnych miejsc)
  • kształtowanie orientacji przestrzennej – określanie położenia przedmiotów względem własnej osoby (stosowanie zwrotów: „przede mną”, „za mną”, „obok mnie”, „z prawej strony”, „z lewej strony”, „blisko”, „bliżej”, „daleko”, „dalej”)
  • kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami matematycznymi („mały”, „mniejszy”, „mniej”, „duży”, „większy”, „dużo”, „tyle samo”, „o tyle więcej”, „o tyle mniej”)
  • rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
  • doskonalenie umiejętności przeliczania przedmiotów
  • rozwijanie sprawności grafomotorycznej