Gry i zabawy

gimnastykaGIMNASTYKA (ZABAWA RUCHOWA Z PIOSENKĄ)
Najpierw w górę trzy podskoki
Hop, sa, sa.
Potem dwa skłony na boki
Raz i dwa
W górę ręce, prosto nogi
Stój jak my
I opuszczaj do podłogi
Raz, dwa trzy.


ZABAWY PALUSZKOWE
Wszyscy są!
Wszyscy (klaśnięcie we własne dłonie)
są. (klaśnięcie prawą dłonią w prawą dłoń partnera)
Witam (klaśnięcie we własne dłonie)
was. (klaśnięcie lewą dłonią w lewą dłoń partnera)
Zaczynamy, już czas. (klaśnięcie we własne dłonie)
Jestem ja, (wskazujemy ręką na siebie)
jesteś ty. (wskazujemy na partner)
Raz, dwa, trzy! (uderzamy swoimi dłońmi w dłonie partnera)
Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami.
Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami.
Jak jeden nie może, to drugi mu pomoże.
Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami.
Jak drugi nie może, to trzeci mu pomoże.
Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami.
Jak trzeci nie może, to czwarty mu pomoże.
Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami.
Jak czwarty nie może, to piąty mu pomoże.
Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami.
Jak piąty nie może, to piąstka mu pomoże.
Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami.
Jak piąstka nie może, to łokieć jej pomoże.
Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami.
Jak łokieć nie może, to czoło mu pomoże.
Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami.
Jak czoło nie może, to głowa mu pomoże.
Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami.
Jak głowa nie pomoże, to dzieci idą spać
Sroczka
Sroczka kaszkę warzyła.
Dzieci swoje karmiła.
Temu dała – na łyżeczce.
Temu dała – na miseczce.
Temu dała – na spodeczku.
Temu dała – w garnuszku.
A dla tego? – Nic nie miała.
Frrr!!!
Po więcej poleciała.


ÓSEMKA W NIESKOŃCZONOŚĆ
Daj maluchowi kolorowy flamaster i zachęć do rysowania “leżących” ósemek. Tym motywem pokryjcie całą kartkę lub tablicę. Koniecznie zawsze zaczynaj rysować od środka do góry, w przeciwnym kierunku do ruchu wskazówek zegara. Możecie też narysować kredą wielką ósemkę na chodniku i biegać po namalowanej linii – pamiętając o odpowiednim kierunku.
Co to daje?
To ćwiczenie stymuluje rozwój połączeń między półkulami mózgowymi, czyli sprzyja szybszemu kojarzeniu faktów i logicznemu myśleniu.


pacynkiPACYNKI
Przyszyj do starej skarpetki lub rękawiczki oczy z guzików i włosy z włóczki. Nałóż na rękę i pokaż malcowi, że pacynka może śmiać się lub smucić. Pacynka z lewej ręki i ta z prawej mogą ze sobą rozmawiać albo odrywać całe scenki. Teatrzyk ze skarpetek to świetna zabawa!
Co to daje?
Zabawa w teatrzyk pomaga dzieciom wyrażać różne uczucia, a także wspomaga rozwój empatii. A przede wszystkim – daje wiele radości!

 


 

PISANIE SZNURKIEM
Weź dwa kawałki sznurka:
Ułóż ze sznurka literkę, cyferkę lub figurę geometryczną. Dziecko musi rozpoznać, co ułożyłaś, i ułożyć ze swojego kawałka sznurka to samo.
Ułóż ze sznurka cyfrę. Dziecko musi ułożyć cyfrę o jeden większą lub mniejszą.
Wspólnie wybierzcie wyraz, jaki chcecie „napisać”. Ułóż ze sznurka pierwszą literę, a dziecko niech ułoży kolejną i tak układajcie na zmianę, aż do końca wyrazu. W ten sposób możecie układać całe zdania.
Co to daje?
Ta zabawa rozwija myślenie. Dziecko rozwija zdolności manualne, ćwiczy spostrzegawczość, utrwala zdobytą wiedzę. Dodatkowo maluch może doskonalić umiejętność liczenia.


LOGICZNE ZAGADKI
Zadawaj dziecku rozbudowane zagadki, typu: co jest zielone, pachnące i rośnie na trawniku? Co jest okrągłe, gorące i świeci na niebie? Im starsze dziecko, tym staraj się dodawać więcej, ale mniej jednoznacznych elementów opisu.
Co to daje?
Zagadki logiczne rozwijają zdolność kojarzenia faktów i dedukcyjne myślenie, a co za tym idzie – są znakomitym wstępem do nauki matematyki.


MAPA
Narysuj razem z dzieckiem plan jego pokoju – podczas rysowania pokazuj, gdzie znajdują się obiekty zaznaczone na mapie. Możecie bawić się w poszukiwanie skarbu, którego miejsce ukrycia będzie zaznaczone na mapie. Następnym krokiem będzie narysowanie mapy całego mieszkania lub okolicy.
Co to daje?
Zabawa z mapą rozwija inteligencję wizualno-przestrzenną i umiejętność myślenia obrazowego, co jest ważne w procesach uczenia się i zapamiętywania.


RYSOWANIE MUZYKI
Włącz muzykę i poproś dziecko, by spróbowało namalować to, co słyszy. Po skocznej melodii puść smutny utwór, a potem na powrót wesoły. Rozmawiajcie o tym, jakie barwy pasują do melancholijnych piosenek, a jakie do radosnych.
Co to daje?
Zabawa znakomicie rozwija fantazję i kreatywne myślenie. Pozwala dostrzec emocje, jakie wyzwala muzyka, i przełożyć je na inną dziedzinę sztuki.


EKSPERYMENTY Z ROŚLINAMI
Zasadźcie w sześciu kubeczkach ziarenka fasoli. Ustawcie je w różnych miejscach: jedno w ciemnym, inne w nasłonecznionym, kolejne w lodówce itd. Każde z ziarenek podlewajcie z inną częstotliwością. Obserwujcie, gdzie roślinka rozwija się najlepiej. Wyjaśnij dziecku, dlaczego w niektórych kubeczkach ziarenko nie wyrosło.
Co to daje?
Maluch poprzez opiekę nad roślinką uczy się odpowiedzialności i samodzielności. Obserwacja zachowania się ziarenek fasoli to pierwsza lekcja biologii.


MOJE CIAŁO
Na dużym arkuszu papieru odrysuj kontur ciała dziecka. Na rysunku zaznacz serce, żołądek, mózg i inne organy, o których opowiadacie dziecku. Poproś malca o wskazanie najważniejszej według niego części ciała – porozmawiajcie o funkcjach ludzkich narządów.
Co to daje?
Dziecko poznaje możliwości swojego ciała i uczy się o jego funkcjach. Zabawa rozwija myślenie i umiejętność obserwacji.


EKSPERYMENTY Z WODĄ
Sprawdzajcie, jakie przedmioty toną w wodzie, a jakie utrzymują się na jej powierzchni. Możecie też rozpuszczać po kolei sól, cukier, mąkę, kawę, kaszę – wyjaśnij malcowi, dlaczego różne przedmioty zachowują się w inny sposób w wodzie.
Co to daje?
Eksperymentowanie jest najlepszą formą nauki dziecka – zachęcaj je do obserwacji domowych eksperymentów i wyciągania wniosków. Takie działanie rozwija logiczne myślenie i wzmaga chęć nauki.


CO TO BYŁO?
Połóż na blacie pięć przedmiotów i poproś dziecko, aby je zapamiętało. Przykryj tacę ściereczką. Zachęć malca, aby wyliczył znajdujące się na stoliku rzeczy. Możesz też pod ścierką zdjąć jeden z przedmiotów i po odkryciu blatu zaproponować malcowi, by odgadł, czego brakuje.
Co to daje?
Zabawa rozwija pamięć wzrokową, która jest szczególnie istotna podczas nauki pisania i zapamiętywania literek.


PAMIĘTNIK
Sporządźcie pierwszy pamiętnik Twojego dziecka. Ozdóbcie okładkę i tytułową stronę, wklejcie kilka widokówek i zdjęć malucha. Poproś dziecko, by narysowało komiks przedstawiający zdarzenia z całego dnia.
Co to daje?
Pisanie pamiętnika znakomicie wpływa na pamięć i postrzeganie zdarzeń, a także stanowi wspaniały wstęp do całkowicie samodzielnej twórczości.


ZABAWA W CHOWANEGO W WYOBRAŹNI
Poproś dziecko, by wyobraziło sobie, że chowa jakiś przedmiot w dowolnym miejscu w domu. Potem za pomocą pytań staraj się odnaleźć ukryty skarb.
Co to daje?
Zabawa rozwija pamięć wzrokową, która odgrywa bardzo ważną rolę podczas nauki pisania i czytania. Wyobrażanie sobie to świetne zajęcie na nudę podczas długiej podróży samochodem.


CZYTANIE PODCZAS ZAKUPÓW
Zakupy, podróż autobusem lub zwykły spacer mogą stać się pasjonującą przygodą, jeśli zmienicie je w czytelnicze podróże. Czytaj szyldy, napisy na billboardach, etykietki na produktach, rozkłady jazdy…
Co to daje?
Im wyraźniej dziecko łączy czytanie z ciekawą przygodą, tym chętniej samo sięgnie po książkę, a lektura stanie się dla niego przyjemnością.


LABIRYNTY

labirynty+pdf


ZABAWY WSPOMAGAJĄCE WYOBRAŹNIĘ I ROZWÓJ MOWY
SNUJ SIĘ, SNUJ BAJECZKO
Rodzic tworzy odpowiedni, baśniowy nastrój (świece, cicha, spokojna muzyka w tle) i zaczyna opowiadać wymyśloną bajkę np. Dawno, dawno temu, za lasem, w maleńkiej chatce mieszkała dziewczynka…Kolejni uczestnicy zabawy (rodzeństwo, tata, babcia, dziadek…) opowiadają dalej dodając jedno swoje zdanie. Na zakończenie podejmujemy próbę odtworzenia całej bajki. Można odtworzyć ją w formie dramy, scenki rodzajowej lub pantomimy.
KUFEREK SKARBÓW
Pokazujemy dziecku przedmioty zgromadzone wcześniej w kuferku (woreczku, pudełeczku…). zadaniem dziecka jest odgadnąć do czego służy każdy przedmiot. Następnie dzieci wymyślają inne zastosowania znanych na co dzień przedmiotów.
TEATR MAŁEGO AKTORA
Dzieci lub dziecko wspólnie np. z mamą wymyślają i przedstawiają krótką historyjkę na ustalony wcześniej temat np. zakupy w sklepie, wizyta u lekarza itp. Uczestnicy zabawy wspólnie przygotowują rekwizyty do wykorzystania w czasie przedstawienia. Następnie prezentują scenkę, a drugi z rodziców odgaduje miejsce akcji lub tytuł prezentowanej bajki czy opowieści.


ZABAWY ROZWIJAJĄCE ZDOLNOŚCI SKOJARZENIOWE I SPOSTRZEGAWCZOŚĆ
SKOJARZENIA 1
Mama prezentuje dziecku (dzieciom) i tacie dowolny obrazek pytając z czym im się kojarzy. Uczestnicy podają swoje skojarzenia lub tworzą rysunki np. Co kojarzy mi się z latem? Uczestnicy zabawy swoje skojarzenia mogą rysować w formie małych piktogramów dookoła obrazka wyjściowego.
ZNANA POSTAĆ
Rodzic zaczyna opowieść opisując dziecku znaną postać bajkową np. Kopciuszka. Podczas opowiadania za każdym razem dodaje jedno zdanie na temat tej postaci. Zadaniem dziecka jest jak najszybciej odgadnąć o jaką postać chodzi.
100 OKRAŚLEŃ
Dzieci próbują definiować znane przedmioty codziennego użytku. Jak myślicie, jak moglibyśmy nazwać stół? W odpowiedzi jedna z cech powinna być wabstrahowana np. stół to olbrzym na szczudłach, to wielka deska na czterech nogach, to kolega ławki itp.


ZABAWY ROZWIJAJĄCE KONCENTRACJĘ UWAGI
PILOT W SAMOLOCIE
Dziecko jest pilotem samolotu i ma zamknięte oczy, natomiast mama lub tata odgrywa rolę kapitana wieży kontrolnej i za pomocą słów kieruje samolotem, aby ten bezpiecznie wylądował na lotnisku (wyznaczone miejsce w pokoju). Pilot musi maksymalnie się skoncentrować, poruszając samolot między ustawionymi na dywanie przeszkodami. Dla urozmaicenia zabawy, odważni rodzice mogą zamienić się rolami i z pełnym zaufaniem do swojego dziećka odgrywać rolę pilota.
KACPER MÓWI WAM
Tata jest Kacprem, a dzieci i mama będą go naśladować. Przed pokazaniem kolejnej czynności Kacper wypowiada słowa: Kacper mówi wam np. klaśnijcie nad głową. Jeżeli Kacper nie poprzedzi czynności magicznymi słowami, wówczas nie wolno go naśladować. Który z uczestników zabawy się pomyli, odpada np. na jedną kolejkę z gry.
WPRAWKI PANTOMIMICZNE
Zabawa wymaga ciszy i koncentracji uwagi. Zachęcamy dziecko do inscenizowania różnych scenek rodzajowych, np. przechodzimy ostrożnie po oblodzonej kładce, wspinamy się na wysoką skałę, chodzimy po kamieniach, dekorujemy tort, omijamy kałuże itp.